Nieuws  

Klant (weer eens) centraal

In een tijd waarin termen als customer journey, customer loyalty,customer intimacy, customer experience, customer satisfaction, customer engagement en customer weetikveel je om de oren vliegen is het nog altijd voor veel bedrijven en organisaties niet zo eenvoudig de klant op maat te bedienen. Natuurlijk, er zijn zat geavanceerde technologieën, van robotics tot artificial intelligence en machine learning, maar aan de andere kant zijn er weer wetten en regels die je aan banden leggen voor wat betreft de benadering van klanten of pospects.

Waar het in de regel vooral nog aan schort is dat bij veel van die organisaties de basis niet op orde is: het  informatiebeheer. Wat is er aan informatie en hoe ga je daarmee om? Al met al hebben we het daar (in mijn geval) al meer dan 25 jaar over. En altijd stond de klant weer centraal. Waar vroeger de melkboer precies wist wat zijn klanten wilde, hebben we nu echter grote moeite met het beheren van al die informatie die we over klanten binnen krijgen. Niet zo vreemd, het is een enorme hoeveelheid gegevens waar je wat mee kunt of moet. Zowel om de klanten te kunnen profileren als om ze op de juiste manier te woord te staan, zowel digitaal als fysiek. De output & communication rond de klantprocessen wordt namelijk in hoge mate bepaald door de kwaliteit van de informatie die we over die klanten hebben.

Nu er zoveel nieuwe technologie beschikbaar is gekomen om informatie te verzamelen, lijkt het net alsof de tools die je nodig hebt om die gegevens te kunnen beheren er niet zijn of in ieder geval dat ze geen gelijke tred kunnen houden met de ontwikkelingen in de maatschappij. Niets is minder waar. Die tools zijn er echt wel, maar ze worden niet of onderbenut.

Het wordt tijd dat we iets meer ons gezond verstand laten werken en bedenken wat nu eigenlijk het nut is van het ongebreideld verzamelen van allerlei (klant)data als je geen idee hebt waar die verdwijnen of welke klant daar iets aan zou hebben. want daar gaat het toch om? Dat de klant er iets aan heeft… Die stond toch centraal?

John de Waard, TAPAS, Tekstschrijven als Passie

Klik op het magazine om het online te bladeren:

Of klik hier om het magazine te downloaden en later te lezen op uw tablet of e-reader.

Plaats op:
Datum: 23 november 2018
Bron: DocumentWereld
Gerelateerde artikelen  
22-11-2018 Vakliteratuur EIM professional: Output & Communicate
10-04-2018 Vakliteratuur EIM Professional voorjaar 2018
11-04-2018 Nieuws Tweede uitgave EIM professional heeft thema Input & Capture
08-09-2017 Achtergrondartikelen Eerste editie EIM in Business online!
08-09-2017 Vakliteratuur Eerste editie EIM in Business online!
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2018 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,19 seconden.