Nieuws  
 

Adobe kondigt met trots de lancering van The Hidden Treasures Bauhaus Dessau aan. Een opmerkelijk project waarin eeuwenoude, onvoltooide typografieschetsen en gedeeltes van letters van legendarische Bauhaus-ontwerpers zijn ontdekt en voltooid om een nieuwe generatie kunstenaars te inspireren.

Bauhaus Dessau, de wereldberoemde school voor design, werd in 1932 gesloten door de Nationaal Socialistische Partij en liet onvoltooide meesterwerken achter, gemaakt door legendarische ontwerpers als: Xanti Schawinsky, Joost Schmidt, Carl Marx, Alfred Arndt en Reinhold Rossing. In samenwerking met Stichting Bauhaus Dessau wil Adobe deze onvoltooide werken vervolledigen en digitaliseren tot een reeks van lettertypen zodat mensen dit historische alfabet kunnen gebruiken.

De wereldberoemde typograaf Erik Spiekermann, leidde het proces om de fragmenten om te zetten in een complete Typekit reeks. Spiekermann werkte samen met een internationaal team van typografieprofessionals en design studenten. Zij berekenden nauwkeurig de vermoedelijke vormen in een poging te achterhalen hoe de oorspronkelijke ontwerpers van plan waren de lettertypen vorm te geven. Met behulp van deze gegevens heeft het team Adobe Illustrator CC gebruikt om de reeks van lettertypen aan te vullen en te digitaliseren. De eerste twee lettertypen zijn vanaf vandaag beschikbaar om te downloaden en te gebruiken in Typekit. De resterende lettertypen zijn in de komende maanden beschikbaar.

Simon Morris, Senior Director of Campaign Marketing bij Adobe vertelt: “The Hidden Treasures Bauhaus Dessau is een doorlopend project dat zich inzet om verloren creatieve geschiedenis nieuw leven in te blazen en om de nieuwe generatie designers te inspireren. Vorig jaar werkte Adobe samen met het Munch Museum en ‘s wereld belangrijkste autoriteit op het gebied van Photoshop penselen, Kyle T. Webster, om de penselen van Edvard Munch na te maken. Deze digitale penselen zijn door tienduizenden mensen gedownload, waardoor zij geïnspireerd raakten om als een grootmeester te schilderen. Dit jaar viert Adobe de kracht van het geschreven woord, de creatieve impact die lettertypen hebben op de manier waarop we communiceren, en de rol die ze spelen in kunst en cultuur. We hopen creativiteit te stimuleren door deze verloren schatten te moderniseren.”

Dr. Claudia Perren, Director bij Bauhaus Dessau vult aan: “Adobe had het geweldige idee om lettertypen te herinterpreteren. Acties zoals de campagne ‘Hidden Treasures’ laten heel concreet zien hoe actueel en fascinerend het Bauhaus erfgoed vandaag de dag nog steeds is. Speciaal voor de jonge generatie designers.”

Om meer te weten te komen over hoe je de digitaal gereconstrueerde lettertypen kunt gebruiken in je eigen ontwerpen organiseert Adobe een reeks livestreams van 12 tot 14 juni. Hierin wordt gedemonstreerd hoe je een kunstwerk kunt maken met de nieuwe lettertypen. Registreer je hier om de livestream bij te wonen.

Om dit initiatief te vieren lanceert Adobe een reeks van vijf wedstrijden om designers aan te moedigen deze lettertypen voor het eerst te gebruiken. Daarmee kunnen zij geweldige prijzen winnen, waaronder een reis naar Dessau, Duitsland, voor een bezoek aan het Bauhaus-archief. Klik hier om deel te nemen.

Plaats op:
Datum: 13 juni 2018
Bron: Adobe
Gerelateerde artikelen  
22-06-2017 Nieuws Adobe neemt Mettle’s Skybox Tools over
20-05-2016 Nieuws Adobe lanceert Spark: visuele storytelling apps voor iedereen
10-01-2013 Nieuws HP werkt samen met Karim Rashid op Heimtextil 2013
27-08-2012 Nieuws VIGC lanceert Output Essentials paneel voor Adobe InDesign
09-11-2016 Nieuws Design-gedreven bedrijven presteren beter dan concurrenten
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2018 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,18 seconden.