Laatste nieuws
 
 
  Achtergrondartikelen  

Het is tijdens het EK (nog) niet tot een krachtmeting tussen Nederland en Polen gekomen. Maar als we naar de prestaties van de grafische industrie in beide landen kijken, dan lijken de Polen aan de winnende hand. Want terwijl KVGO-voorzitter Cees Verweij somberde over de de aanhoudende recessie, publiceerde KPMG een positief rapport over de situatie in grafisch Polen.

Door onze redactie

Slecht vooruitzicht
Verweij kon er geen mooier verhaal van maken, tijdens de KVGO Ledenvergadering op 6 juni: "Het dieptepunt lijkt nog altijd niet bereikt. Voor dit jaar valt geen economische groei meer te verwachten en voor volgend jaar ziet het er ook niet best uit. Dat is een somber vooruitzicht voor alle Nederlanders, maar het is vooral een slecht vooruitzicht voor de grafische sector. Wij zitten normaal gesproken altijd voorop bij de golven van de conjuncturele ontwikkeling. Als er ook maar een greintje groei te bespeuren valt, dan pikken wij daar een graantje van mee. Maar gaan we met z'n allen naar beneden, dan zitten wij ook in het voorste karretje."

Gestage daling

Hij schetste de gevolgen voor de branche: "In 2006 werkten in bij het KVGO aangesloten bedrijven nog ruim 35.500 mensen. In 2011 waren dat er dik 24.000, ofwel een daling met 32 procent in vijf jaar tijd. Ook ons ledental daalt gestaag. (...) Per jaar realiseren we met zijn allen, maar met steeds minder mensen en steeds minder bedrijven, een omzet die schommelt tussen de 6,5 en 7 miljard euro."

Polen groeit
Volgens onderzoek van KPMG, dat vorige maand tijdens drupa werd gepresenteerd, trekt de grafische industrie in Polen zich weinig aan van deze negatieve tendens. In 2010 groeide het aantal Poolse drukkerijen tot 8.900 - daarmee belandde het land op de zevende plaats in Europa - met ruim 45.000 medewerkers. Ondanks die grote getallen bleef de omzet overigens veel lager dan in Nederland: in 2010 werd er voor 2,53 miljard Euro aan drukwerk geproduceerd - maar dat was wél 9 procent meer dan in het jaar ervoor. KPMG schat dat die stijging zich voortzet: voor 2011 werd een omzet van 2,54 miljard Euro verwacht en in 2013 zou dat wel eens 3,6 miljard kunnen worden.

Optimisme
Bijna de helft van de 230 door KPMG ondervraagde Poolse drukkerijen rapporteerde in 2011 hogere verkoopcijfers dan in 2010. Bijna een kwart meldde een daling. Het zijn vooral de middelgrote en grote ondernemingen die groeien, terwijl veel van de zeer kleine bedrijven het moeilijker hebben. De helft van alle opdrachten komt via internet binnen.
De Polen zijn optimistisch gestemd: 55 procent verwacht in 2012 meer te verkopen, vooral door de productieprocessen te optimaliseren en de bezettingsgraad te verhogen. Overigens voorzien de meeste drukkerijen dat consolidatie daarbij onvermijdelijk zal zijn: 71 procent van de ondervraagden meent dat het aantal grafische ondernemingen zal dalen.

Export belangrijk
De export van drukwerk is belangrijk voor Poolse drukkers. In 2011 ging voor bijna 570 miljoen Euro de grens over - een stijging van 11,6 procent ten opzichte van 2010. Sinds de toetreding van Polen tot de EU in 2004 is het belang van de export ten opzichte van de import alleen maar gegroeid, stelt KPMG vast: "De export overtreft de import in 2011 met meer dan 100 procent." Duitsland is de belangrijkste exportmarkt, gevolgd door Frankrijk, Tsjechië, Oostenrijk en Slowakije.

Europese steun
Europese fondsen hebben een belangrijke rol gespeeld bij de ontwikkeling van de grafische industrie in Polen, concludeert KPMG. Liefst 30 procent van de drukkerijen heeft de afgelopen drie jaar gebruik gemaakt van Europese gelden. En 29 procent van die ondernemers zegt het geld te gebruiken voor het verbeteren van hun exportmogelijkheden; eenzelfde percentage wendt het geld aan om medewerkers op te leiden. Nu het einde van deze Europese ondersteuning in zicht komt, geeft zo'n 47 procent van de respondenten aan de komende drie jaar er nog gebruik van te willen maken.

Structurele hervorming
"Niet alles is verloren",  stelde Cees Verweij nog wel vast in zijn toespraak. "De rol van papier is dan ook nog lang niet uitgespeeld. Papier heeft een vaste plaats naast de digitale media. (...) Ik geloof in de toekomst, maar vrees tegelijkertijd dat we nog niet aan het einde zijn van de structurele hervorming van onze bedrijfstak."

Plaats op:
Datum: 13 juni 2012
Gerelateerde artikelen  
13-09-2012 Achtergrondartikelen KVGO kiest noodgedwongen voor hervorming
06-06-2011 Achtergrondartikelen Opklaringen op de grafische buienradar
01-09-2011 Achtergrondartikelen Het planbord bij de buren
12-07-2012 Achtergrondartikelen In Duitsland schijnt de zon wel
04-07-2011 Achtergrondartikelen Helpt een heffing op Chinees papier?
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2020 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,14 seconden.