Laatste nieuws
 
 
  Achtergrondartikelen  

Drupa 2012 stond voor een belangrijk deel in het teken van beloftes voor de (nabije) toekomst.   Veelgehoorde termen als ‘game changing technology' en ‘quantum leap' moesten duidelijk maken dat de grafische industrie op het punt staat een nieuwe weg in te slaan.

Door onze redactie

Digitale offset
Dat de digitale printtechniek inmiddels de beursvloer overheerste maakte wel al duidelijk welke richting het uitgaat. Maar als het aan Benny Landa ligt loopt het allemaal toch net weer even anders dan iedereen dacht: offset begint eind 2013 aan een tweede leven - als digitale printtechniek.

Pioniers
Benny Landa grapte dat hij de beursorganisatie nog had gevraagd om drupa uit te stellen zodat hij zijn technologie iets verder had kunnen perfectioneren - maar de sensatie die hij in Düsseldorf met zijn ‘nanografie' veroorzaakte is er niet minder om. Hoewel het zeker nog tot eind volgend jaar zal duren voor de eerste Landa-persen helemaal klaar zijn, werden in twee weken tijd al honderden intentieverklaringen getekend - inclusief aanbetaling - om straks tot de pioniers te mogen behoren.

Comeback
Met de uitvinding van nanografie maakte Landa zijn comeback in de grafische industrie - iets wat hij, na de verkoop van Indigo aan HP in 2001, zelf eigenlijk ook niet meer had verwacht, vertelde Landa. Maar toen hij zich in 2002 op de ontwikkeling van nano-deeltjes had gestort om op een alternatieve manier energie op te kunnen wekken, bedacht hij zich hoe diezelfde nano-deeltjes ook in inkt zouden kunnen worden toegepast om beter, mooier, milieuvriendelijker en goedkoper drukwerk te vervaardigen.

Nog niet klaar
Het energieproject heeft nog zeker vijf jaar nodig voor het rijp is voor de markt, maar Landa besloot drupa 2012 te gebruiken om zijn ‘nanografie' alvast groots te introduceren - onder het voorbehoud dat de techniek nog niet helemaal klaar is. En dus mocht iedereen zien dat de afdrukken die werden getoond - maar niet uitgedeeld - inderdaad bijvoorbeeld nog strepen vertoonden. Dat stelde sommige beursbezoekers en concurrenten misschien gerust, maar anderen waren onverminderd enthousiast.

Touchscreen
De zes verschillende Landa-persen op de stand - drie vellenpersen en drie rotatiepersen in verschillende uitvoeringen en formaten - waren voorzien een enorm touchscreen als zijpaneel, waarmee de pers kan worden bediend. Landa: "Als je een smartphone kunt bedienen, dan kun je ook deze pers bedienen."

Nanografie
Achter dat touchscreen bevond zich de nanografische druktechniek. Piëzo-inkjetkoppen spuiten de watergedragen nano-pigmentdeeltjes op een verwarmde transportband. Het water verdampt daar onmiddellijk en de nanodeeltjes versmelten tot een drukbeeld dat vervolgens op het substraat (elke papiersoort maar ook kunststof) wordt overgebracht - vergelijkbaar met het aanbrengen van een laminaat.

Partners
Landa ging met zijn onthulling niet over een nacht ijs. In de week voor de beurs maakten zowel Komori als Manroland bekend met Landa samen te werken aan de implementatie van nanografie op hun offsetpersen. En de dag voor de beurs bleek ook Heidelberg een strategisch partnerschap aan te gaan - Benny Landa was zelfs de ere-gast het diner dat Heidelberg traditiegetrouw voor de internationale vakpers organiseert op de avond voor drupa.

Persenbouwers
De samenwerking met Komori bleek overigens al zo'n drie jaar onderweg, maar tijdens drupa leverde dat nog geen zichtbare resultaten op. Uit de toelichting van Manroland werd duidelijk dat deze persenbouwer - die begin dit jaar nog aan een financiële ondergang ontsnapte - zich vooral wil richten op het toepassen van nanografie op bestaande persen, waarbij elke toren dan bijvoorbeeld zou kunnen worden voorzien van een nanografisch inktwerk. Heidelberg liet weten de komende tijd de mogelijkheden te gaan onderzoeken.

Visionair
Opvallend afwezig in het rijtje Landa-partners was KBA. Toch was ook deze persenbouwer kennelijk onder de indruk, want een bezoek van Benny Landa aan de KBA-stand werd belangrijk genoeg gevonden voor het versturen van een persbericht, waarin hij bovendien werd omschreven als ‘de Steve Jobs van de grafimedia industrie', ‘digital print visionair' en ‘marketing goeroe'.

Toekomst
Landa presenteerde vijfmaal per dag voor volle zalen zijn toekomstvisie: "Op dit moment wordt van al het drukwerk slechts zo'n 2 procent digitaal geprint. Met nanografie zetten wij in op die andere 98 procent." Toch benadrukte hij dat hij niet uit is op een complete vervanging van offset: "Die techniek blijft bestaan voor de hoge oplages. Nanografie is bij uitstek geschikt voor de kleine en middelgrote oplages."

Mogelijkheden
En Landa zag, onder de slogan ‘Nano - Bigger than you think' nog veel meer mogelijkheden. De nano-deeltjes kunnen bijvoorbeeld ook in andere inkten worden toegepast. En de techniek zou ook geschikt zijn voor kantoorprinters en thuisprinters. Maar we moeten dus nog even geduld hebben: "The future is only 18 months away."

Plaats op:
Datum: 14 mei 2012
Gerelateerde artikelen  
10-05-2012 Achtergrondartikelen Landa onthult digitale offset
31-05-2016 Nieuws Nieuwe ultrasnelle Landa-pers
04-10-2013 Achtergrondartikelen Landa terug naar de tekentafel
31-05-2016 Nieuws Quad/Graphics kiest voor Landa Nanography
29-10-2012 Achtergrondartikelen Discussie over driejaarlijkse Drupa
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,15 seconden.