Laatste nieuws
 
 
  Achtergrondartikelen  

De driedaagse Grafische Vakbeurs wist vorige week bijna 12.000 bezoekers naar de Evenementenhal in Hardenberg te halen. Het is voor het eerst sinds 2002, toen het evenement zijn première beleefde, dat het bezoekersaantal fors daalt: in 2010 kwamen er nog 13.170 belangstellenden. Ook het aantal standhouders en de bezetting van de beursvloer bleven achter bij eerdere edities. Toch staat de volgende aflevering begin volgend jaar alweer in de agenda - in de Evenementenhal in Gorinchem.

(Door onze redactie)

Content, Cloud & Communicatie
In Gorinchem zal opnieuw een ‘Content, Cloud & Communicatie Plein' worden ingericht, verklaart initiatiefnemer Sander de Wolf (Grafimediawereld). Hij kijkt tevreden terug op de eerste keer dat er drie dagen lang een voor iedere beursbezoeker toegankelijk sprekersprogramma op de beursvloer werd gepresenteerd. Daar werden in vier blokken van elk een uur steeds door drie sprekers belangrijke grafische thema's behandeld. Nadat op de eerste dag met name veel studenten het Plein ontdekten, was er de volgende dagen duidelijk een groeiende belangstelling waarneembaar vanuit het professionele publiek.

Beursbezoekers

De teruglopende bezoekersaantallen van de vakbeurs vormen een trendbreuk in de stijgende lijn die de beursorganisatie lange tijd wist vast te houden. Nadat in 2001 de belangstelling voor de vertrouwde Grafivak-beurs in Amsterdam begon terug te lopen (naar 28.000 bezoekers in 5 dagen), besloot Jan Siegers het volgens een nieuw concept eens over een ander boeg te gooien. De eerste editie van de Grafische Vakbeurs in de Evenementenhal in Hardenberg werd nog gecombineerd met de Vakbeurs Kantoor, en mocht 3.800 bezoekers begroeten. Een jaar later volgde de tweede aflevering, slechts enkele maanden voor er opnieuw een Grafivak op het programma stond. ‘Hardenberg' groeide richting 5.700 bezoekers, terwijl in Amsterdam nog maar de helft van de voorgaande editie kwam opdagen: 14.000 bezoekers.

Smaak te pakken
Grafivak deed in 2005 nog een laatste poging, maar bleef steken op 12.000 bezoekers in vier dagen. Ondertussen had ‘Hardenberg' de smaak te pakken: in 2004 kwamen er 7.800 beursgangers over de vloer en in 2005, opnieuw vlak voor de Amsterdamse beurs, kwam met 8.400 bezoekers het daggemiddelde al bijna op Grafivak-niveau. En ‘Hardenberg' groeide door: 10.700 mensen in 2006, 12.000 in 2008 en 13.170 in 2010. Die aantallen werden zelfs nog overtroffen door de vakbeurs die in de Evenementenhal in Gorinchem werd georganiseerd: daar kwamen in 2007 direct al 15.600 belangstellenden op af, in 2009 18.000 en in 2011 bijna 17.900.

Grenzen aan succes
De voorkeur van zowel bezoekers als standhouders ligt inmiddels in Gorinchem. Ondanks een eerdere toezegging de vakbeurs niet meer in Hardenberg te houden, kwam de organisatie daar voor dit jaar toch op terug. En hoewel beursmanager Jan Siegers terecht verwijst naar de situatie in de branche als een van de oorzaken voor het dalende aantal standhouders (dit jaar 200 tegen 260 in 2010), maakten de niet volledig gevulde hallen ook duidelijk dat er toch grenzen zijn aan de ‘all-in' succesformule.
Ook de nadruk die de beursorganisatie op de bezoekerskwaliteit zegt te willen leggen kan niet verhullen dat het toch opvallend stiller was in de gangpaden.

Veranderende branche
‘Hardenberg 2012' maakte goed zichtbaar hoe niet alleen de grafische vakbeurs maar ook de branche in de afgelopen 10 jaar is veranderd. Er stond op de beursvloer nog slechts een enkele drukpers, terwijl in vier van de vijf hallen het beeld werd bepaald door de grote stands van printerleveranciers: Konica Minolta, Ricoh, Xerox, en zeker ook Canon/Océ dat zich opmaakt voor een eerste gezamenlijk optreden tijdens Drupa in mei van dit jaar. Maar ook de flinke vloeroppervlakte die bijvoorbeeld softwareleverancier Penthion en internetdrukkerij DrukwerkDeal innamen laten een verschuiving in de industrie zien.

Grafische agenda
Drupa vormt straks de belangrijkste graadmeter voor de stemming in de grafische industrie. Alle 17 hallen zijn weer voor de volle 14 dagen volledig bezet, en aan draaiende persen is zeker geen gebrek. De technologische ontwikkelingen en de belangrijkste thema's die in Düsseldorf worden gepresenteerd bepalen ongetwijfeld de komend vier jaar voor een belangrijk deel de grafische agenda. Hopelijk pakt de Grafische Vakbeurs volgend jaar de draad weer op in Gorinchem.

Plaats op:
Datum: 14 februari 2012
Gerelateerde artikelen  
07-02-2011 Nieuws Grafische Vakbeurs Gorinchem 2013 wellicht vier dagen
06-12-2010 Nieuws Vakbeurs (vrijwel) uitverkocht
03-02-2011 Nieuws Vakbeurs Gorinchem ligt op koers
02-02-2011 Nieuws Grafische Vakbeurs: eerste dag trekt bijna 5.000 bezoekers
29-01-2013 Achtergrondartikelen Fenomeen vakbeurs bereikt keerpunt
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,16 seconden.