Laatste nieuws
 
 
  Achtergrondartikelen  

De afgelopen weken leek het opeens snel bergafwaarts te gaan met Kodak. ‘Kodakmoment voorbij' kopte De Telegraaf boven het bericht dat een faillissementsaanvraag aanstaande was. Maar Kodak houdt vol dat het in 2012 de omslag, die in 2003 werd ingezet, voltooit en dat er dan ook weer winst gemaakt gaat worden.

(Door onze redactie)

Geruchten
De geruchtenmachine kwam eind september in Amerika op gang toen bekend werd dat Kodak een advocatenkantoor had ingehuurd dat bekend staat om zijn specialisatie in faillissementen. Volgens anonieme bronnen zou Kodak een faillissement overwegen om het patentenportfolio te gelde te kunnen maken - Kodak wil al langer patenten verkopen maar potentiële investeerders zouden terugschrikken omdat die transacties bij een eventueel later faillissement teruggedraaid zouden kunnen worden.

Verkoop patenten
Kodak volstond te reageren met een persbericht waarin het stelde ‘geen intentie te hebben om faillissement aan te vragen'. Een week later verscheen op de website van onderzoeksbureau InfoTrends een artikel waarin Kodak COO Phil Faraci enige toelichting gaf. Kodak onderzoekt inderdaad - en dat had het bedrijf overigens al eerder officieel bekend gemaakt - of het een deel van haar patenten kan verkopen. Het gaat dan om ongeveer 10 procent van het patentenportfolio en betreft uitsluitend patenten die zich op de consumentenmarkt richten van digitale camera's, camera's op smartphones, tablet computers en websites voor het uitwisselen van foto's. Volgens Kodak bestaat er in de markt veel belangstelling voor dergelijke patenten en het zou dus een goed moment kunnen zijn om ze te verkopen.

Geen paniek
InfoTrends merkt op dat advocatenkantoor Jones Day, dat inderdaad door Kodak werd ingehuurd, weliswaar een afdeling heeft die gespecialiseerd is in faillissementszaken, maar tevens over expertise beschikt op het gebied van intellectueel eigendom en de betreffende wetgeving.
Ook een recent afgesloten lening van 160 miljoen dollar is volgens het artikel geen reden tot paniek: het geld zou slechts bedoeld zijn om seizoensgebonden fluctuaties in de cashflow te kunnen opvangen.

Geduld
Kodak topman Antonio Perez herhaalde ook op 26 juli, bij de bekendmaking van de cijfers over het tweede kwartaal, dat alle investeringen die Kodak doet gericht zijn op de creatie van ‘een nieuw, winstgevend, duurzaam en digitaal bedrijf'. En die operatie moet in 2012 zijn voltooid.
Hij stelt het geduld van veel beleggers op de proef: Perez werd in 2003 door Kodak binnengehaald om de slag van analoge naar digitale technologie tot stand te brengen. Perez greep die transformatie rigoreus aan, maar moest ook 26 juli ondanks enkele positieve omzetontwikkelingen nog altijd rode cijfers bekend maken. En de verwachtingen voor 2011 naar beneden bijstellen - er wordt nu op een verlies van 200 tot 400 miljoen gerekend.

Inkjet
Perez is ervan overtuigd dat de door Kodak in eigen huis ontwikkelde Stream inkjet technologie en de Prosper inkjetpersen een belangrijke bijdrage zullen leveren aan het aanstaande succes van Kodak. Sinds de presentatie van die technologie op Drupa 2008 is Kodak nogal terughoudend over de ontwikkelingen van Stream en Prosper. Ook tijdens de internationale persconferentie die begin september nabij Brussel werd gegeven werd volstaan met de mededeling dat alles op schema ligt: ‘Kodak haalt haar doelstellingen'. Doorvraag leerde dat er inmiddels op vier continenten zowel zwart-wit als vierkleuren Prosper inkjetpersen staan: "We hebben een klant waar nu al de derde kleuren-Prosper is geïnstalleerd en er zijn meerdere klanten die twee Prosper-persen hebben staan".

Totale transformatie
In Brussel maakte Kodak vooral ook duidelijk dat er zeker nog op andere gebieden ook hard gewerkt wordt aan de transformatie. Er waren presentaties over nieuwe Versamark-inkjetpersen, verbeterde NexPress technologie, en verdere automatisering van de workflow. Ook interessant was  bijvoorbeeld de ontwikkeling van software voor internetgebaseerde fotoboekbestellingen, speciaal bestemd voor drukkerijen die in deze zeer lucratieve markt willen stappen.

IJkpunt: Drupa 2012
Drupa 2012 zal, meer nog dan de editie van 2008, in het teken staan van inkjet. De vakbeurs vormt ongetwijfeld een ijkpunt voor Kodak. De Prosper persen zijn er zo goed als klaar voor, bleek in Brussel: "Op kwaliteit en productiviteit kunnen we ons meten met offset. En ook wat prijsniveau betreft zijn we er nu bijna. En dan zullen er straks miljarden pagina's van offset- naar inkjet-persen verhuizen."

Plaats op:
Datum: 11 oktober 2011
Gerelateerde artikelen  
26-09-2013 Nieuws Plantin en Tetterode gaan Kodak Flexcel NX Systemen leveren
12-06-2013 Nieuws Duomedia en EMA beloond met ACE Award voor Kodak media campagne
25-01-2012 Achtergrondartikelen Nieuwe fase in overlevingsstrijd Kodak en manroland
04-10-2010 Nieuws Kodak presenteert twee plaatsystemen voor kranten
13-03-2012 Achtergrondartikelen Een inkjet-drupa (of misschien toch toner?)
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2020 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,15 seconden.