Laatste nieuws
 
 
  Achtergrondartikelen  

De opkomst van internetdrukkerijen zet grafisch Nederland aan het denken. Bij veel drukkerijen staat een eigen toepassing van ‘web-to-print' - in een of andere vorm - inmiddels vast wel op de agenda. Maar nu gespecialiseerde online drukkerijen inmiddels een marktaandeel van 10 procent lijken te hebben veroverd, moeten er misschien toch snel knopen worden doorgehakt. Een samenwerking met een van die internetdrukkers, zoals de Vereniging Kleinere Grafische Ondernemingen (vkgo) aan haar leden voorstelt, lokt echter stevige discussie uit.

Geen plannen

Canon publiceerde vier jaar geleden een onderzoek waaruit bleek dat bijna de helft van de grafische bedrijven in Nederland geen plannen had om iets aan web-to-print te gaan doen. "Mijn klant zit er niet op te wachten", was de meest gehoorde verklaring. En misschien hadden ze toen ook wel gelijk: hetzelfde onderzoek concludeerde immers dat in Nederland - lager dan gemiddeld in Europa - slechts 10 procent van alle drukwerkbestellingen via internet verliep.

Gevaren en kansen

Inmiddels ziet toch ook bijvoorbeeld KVGO-voorzitter Cees Verweij internet "als een nieuw verkoopkanaal waar traditionele drukkers mee te maken krijgen" (FD - 13 mei 2011). Theo Vermeulen (Adviesbureau View on Paper) zag de ontwikkeling van online drukkerijen twee jaar geleden al aankomen, maar stuitte in 2009 nog vooral op desinteresse bij de Nederlandse drukkers die hij op de gevaren, "maar zeker ook op de kansen", wilde wijzen.

Online volume explosief gestegen

Hij bracht daarom de ontwikkeling van het fenomeen ‘internetdrukkerijen' in Nederland in kaart en publiceerde onlangs de cijfers en bevindingen in een rapport: "Vooral de laatste vijf jaar is het volume aan drukwerk dat besteld wordt bij online drukkerijen explosief gestegen. De schatting is dat het marktaandeel in het vellen segment op dit moment circa 10 procent is."

Webwinkels

Er is een belangrijk onderscheid te maken binnen de mogelijkheden in ‘web-to-print' toepassingen: er zijn ‘gesloten systemen' (waarbij een drukker en zijn klanten internet vooral gebruiken om orderinformatie en bestanden uit te wisselen) en ‘open systemen' (waar elke internetgebruiker terecht kan in de webwinkel om er - veelal sterk gestandaardiseerd - drukwerk te bestellen). Theo Vermeulen richt zich met zijn onderzoek op die laatste categorie.

Handels- en reclamedrukwerk

Hij telt inmiddels ruim 150 van deze webwinkels die zich richten op de Nederlandse markt. Ze worden beheerd door zo'n 120 bedrijven, "inclusief meerdere buitenlandse bedrijven, vooral opererend vanuit Duitsland". De omzet van deze online drukkerijen schat hij (voorzichtig) op 102 miljoen euro, in het segment handels- en reclamedrukwerk dat in totaal zo'n 1,2 tot 1,5 miljard euro omzet voor grafisch Nederland vertegenwoordigd.

Eigen productiefaciliteiten

Volgens het onderzoek van Vermeulen beschikt ongeveer 40 procent van de 150 actieve online drukkerijen over eigen productiefaciliteiten. Zo'n 60 procent van de internetdrukkers maakt dus gebruik van traditionele drukkerijen in Nederland, maar ook wel in België of Duitsland, aldus Vermeulen. Op zijn website DrukDomein.nl presenteert hij, "onafhankelijk en objectief", een overzicht van online drukkerijen in Nederland. Daarmee stelt hij zich tot doel "het volume van online drukwerk verder te vergroten".

Sanering en herstructurering


Vermeulen schat dat de grafische branche de komende vijf jaar "ingrijpende aanpassingen en saneringen" te wachten staan en dat van de huidige 2.500 bedrijven nog minimaal een kwart zal verdwijnen: "Online drukkerijen zullen een bijdrage kunnen leveren aan de herstructurering door het ontginnen van nieuwe markten en door kanalisering en bundeling van het volume die een effectievere productie van drukwerk mogelijk maakt." Toch zal er, meent Vermeulen, ook plek blijven voor de traditionele (maar: gemoderniseerde) drukkerij die "specifieke klantgerichte niet-standaard producten en services biedt".

Rimpeling of golfslag?

Het rapport van Vermeulen heeft als ondertitel "Rimpeling of golfslag in grafimediavijver?". De Vereniging Kleinere Grafische Ondernemingen (vkgo) gooide eerder deze maand een steen in diezelfde vijver door haar 480 leden een samenwerkingsverband voor te stellen met drukkerij De Groot in Goudriaan - een drukkerij die 2008 in zee ging met webwinkel Drukwerkdeal en het pakket internetdrukwerk sindsdien flink zag toenemen.

Samenwerking met internetdrukkerij?

Het bestuur van de vkgo legde, samen met De Groot, vorige week tijdens een ledenbijeenkomst uit wat de samenwerking zou kunnen betekenen. De vkgo-leden kunnen bijvoorbeeld met 10 procent korting drukwerk bestellen en laten produceren bij De Groot. Een tweede optie is het inrichten van een gezamenlijke vkgo-webwinkel waar de leden, steeds onder hun eigen logo, klanten hun drukwerk kunnen laten bestellen tegen vaste ‘vkgo-prijzen'. Maar ook een volledig eigen webwinkel voor een vkgo-drukkerij, die draait op de technologie van De Groot, zou mogelijk zijn.

Druktechnische specialiteiten


Volgens vkgo-voorzitter Henk Oosterhuis moet de online samenwerking er vooral voor zorgen dat vkgo-drukkers tóch de (standaard drukwerk) orders kunnen binnenhalen die ze nu kwijtraken aan internetdrukkers. Het is vervolgens zaak om aan deze klanten aanvullende dienstverlening of druktechnische specialiteiten aan te bieden.

Geld rekenen voor dienstverlening


Maar meer nog leek Oosterhuis met het voorstel zijn leden te willen aansporen goed na te denken over de toekomst. Vkgo-secretaris Cees Koedijk gaf een prikkelende voorzet - "Geef je drukwerk weg, maar reken geld voor de dienstverlening" - en pleitte daarmee voor een omslag in de grafische industrie, waar het geld wordt verdiend met het maken van drukwerk terwijl de dienstverlening eromheen meestal niet wordt gefactureerd.

Niet overtuigd

De vkgo-leden lieten zich tijdens de bijeenkomst niet eenvoudig overtuigen, maar interesse was er zeker wel - er werd zelfs geïnformeerd naar de eventuele tarieven. Toch ging de samenwerking anderen duidelijk een stap te ver - of de noodzaak werd niet gezien.

‘Niet alles is te automatiseren'

Het gaat ook KVGO-voorzitter Cees Verweij te ver om alle heil van een website te verwachten, vertelde hij in het FD in reactie op het rapport van Vermeulen: "Het afbreukrisico van online bestellen van drukwerk is groter dan bij het persoonlijke contact tussen drukker en klant. Er gaat regelmatig wat mis. Er komt veel bij kijken in de ordervoorbereiding. Niet alles is te automatiseren." Hij ontkende dat gevestigde drukkers zich de kaas van het brood laten eten door nieuwkomers met online diensten: "De meerderheid is uitstekend geëquipeerd om digitaal aangeleverd drukwerk te verzorgen. Het wordt pas een bedreiging als grafische ondernemers het internet links laten liggen."

Van onze redactie

Plaats op:
Datum: 23 mei 2011
Gerelateerde artikelen  
17-05-2011 Achtergrondartikelen Gaan drukkers hun drukwerk laten drukken bij een internetdrukker?
20-07-2011 Nieuws DrukDomein.nl heeft haar dienstverlening uitgebreid
09-01-2012 Nieuws De Groot verstevigt online strategie met overname deHuisdrukker
23-11-2011 Nieuws DrukDomein.nl breidt dienstverlening uit met vermelding FSC certificaatnummers …
03-04-2017 Nieuws Onlinegedrukt.nl stopt voor VKGO-leden
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2018 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,1 seconden.