Laatste nieuws
 
 
  Achtergrondartikelen  
 

Ricoh wil graag. Plantin ook. Tetterode wellicht wat later.

Op de Ricoh Pro C901, prominent aanwezig op de Heidelberg-stand tijdens de digi:media beurs in Düsseldorf, prijkte begin april direct al het bordje "Verkocht" - Stünings Medien mocht zich de eerste drukkerij ter wereld noemen die via Heidelberg een ‘digitale pers' van Ricoh kocht. In Nederland zit dat er voorlopig nog niet in, al lijken Ricoh en Tetterode - dat al een overeenkomst heeft met Canon - daar op termijn toch zeker ook naar toe te willen. Huib Kolen (Ricoh Nederland) wil graag met Tetterode in zee. Maarten Lebbing (Tetterode) denkt dat dat uiteindelijk ook wel zal gaan gebeuren: "Voor Nederland zullen we dat op een of andere manier gaan vormgeven. Maar in België, waar we nog geen printpartner hebben, zouden we zeker graag snel van start willen met Ricoh."

Wereldwijd gefaseerd
Heidelberg en Ricoh voeren hun partnerovereenkomst wereldwijd gefaseerd in. Duitsland en het Verenigd Koninkrijk zijn als eerste landen van start gegaan, en Frankrijk en Zwitserland volgen op korte termijn. Later dit jaar worden daar Azië, Noord Amerika, China en Latijns Amerika aan toe gevoegd. En tegen de tijd dat Drupa volgend jaar in mei plaatsvindt zal dan ook Oost Europa volgen.
Heidelberg gaat in eerste instantie de Ricoh Pro C901 Graphic Arts Edition verkopen en Ricoh verzorgt de installatie en de service. Pas als er in een land een zeker marktvolume is opgebouwd zal de lokale Heidelberg organisatie de service in eigen hand nemen.

Heidelberg in de Benelux
In een aantal Europese landen ligt de overeenkomst tussen Heidelberg en Ricoh wat gecompliceerder. In bijvoorbeeld Italië, Griekenland, Spanje maar ook België en Nederland wordt Heidelberg vertegenwoordigd door dochterondernemingen van het Amerikaanse Staples concern. Zij hebben soms al eigen afspraken gemaakt met printerfabrikanten - zoals Tetterode met Canon. Heidelberg hoopt deze dealers te zijner tijd te kunnen overtuigen van de kracht van Ricoh, maar concentreert zich voorlopig op de rest van de wereld.

‘Burcht met ophaalbruggen'
Huib Kolen is blij met het Heidelberg-partnerschap: "We zijn met Ricoh sinds oktober 2009 actief begonnen de grafische markt te veroveren met onze production print systemen. Toch blijft deze industrie een moeilijk te benaderen burcht, waarvan de ophaalbruggen bovendien door een aantal grote leveranciers worden bediend. Heidelberg verschaft ons nu goede toegang tot deze belangrijke markt."
Ricoh Nederland is inmiddels behoorlijk succesvol, vertelt Kolen: "Met de Ricoh Pro C900, die we in 2008 lanceerden, hebben in Nederland een marktaandeel van 39% behaald en zijn we marktleider in dat segment. Die systemen staan met namen bij reprografische bedrijven, DM-bedrijven, en copyshops, maar nog niet vaak bij traditionele grafische bedrijven. Maar dat lukt nu, met de C901, wél - we zijn met Nederland, naast het VK en Frankrijk, het best verkopende land met de C901 in de grafische markt."

Nieuwe mogelijkheden
Kolen ontving veel positieve reacties op de aankondiging van de Ricoh/Heidelberg overeenkomst. Hij ziet zeker ook nieuwe kansen op de Nederlandse markt: "Veel van onze installaties betreffen nu een vervanging van eerder geplaatste printsystemen. Maar er zijn natuurlijk ook nog veel grafische bedrijven die nog helemaal geen printsystemen hebben. Dat is een nieuwe markt voor ons, die we via Heidelberg veel beter kunnen benaderen."

Hybrid Print 2.0
Maarten Lebbing bevestigt dat de grafische markt inderdaad steeds meer interesse toont voor de combinatie van offset en digitaal printen. Tetterode biedt die mogelijkheden aan onder de noemer ‘Hybrid Print 2.0': "Dat begrip raakt bij veel ondernemers inmiddels de juiste snaar. We proberen duidelijk te maken dat printen nieuwe manieren biedt om omzet te genereren, maar tegelijkertijd nuanceren we ook het beeld dat nu plotseling álles geprint moet worden. Je moet heel goed naar je volumes kijken, naar je drukwerkpakket en naar de kosten."

Lastig investeren
Tetterode is met verschillende grafische ondernemers in gesprek over ‘Hybrid Print 2.0', maar volgens Lebbing is het voor veel bedrijven op dit moment nog lastig om te investeren. Hij noemt Lulof Druktechniek als goed voorbeeld van een hybride drukkerij die het concept naar volle tevredenheid in de praktijk brengt.

Partners in print
Er wordt bij Tetterode op dit moment hard gewerkt aan de integratie met het Belgische zusterbedrijf Plantin, vertelt Lebbing. Een belangrijk verschil tussen beide organisaties is het feit dat Tetterode sinds 2008 een alliantie sloot met Canon, terwijl Plantin nog niet over zo'n ‘partner in print' beschikt. Tetterode is inmiddels wel in gesprek met Ricoh om te kijken hoe een overeenkomst zou kunnen worden vormgegeven - wellicht kan bijvoorbeeld de Ricoh Pro C901 naast het Canon assortiment worden gevoerd, bevestigt Lebbing: "Canon is een goede partner en we willen die relatie zeker niet beschadigen."
In België liggen de kaarten anders: "Daar hebben we meer haast om met Ricoh van start te gaan. Maar we weten uit ervaring dat zoiets nog geen eenvoudige implementatie is. We zullen onze mensen bijvoorbeeld goed moet voorbereiden op zo'n belangrijke uitbreiding van het portfolio."

Door onze redacteur

 

Plaats op:
Datum: 25 april 2011
Gerelateerde artikelen  
24-02-2011 Nieuws Heidelberg kiest voor Ricoh
23-02-2011 Achtergrondartikelen Heidelberg kiest Ricoh voor nieuwe printstrategie
27-03-2012 Nieuws Investeren in web-to-print biedt groeikansen
26-05-2011 Nieuws Grafische ondernemers kiezen voor Ricoh Pro C901
25-05-2011 Nieuws Grafische ondernemers kiezen voor Ricoh Pro C901
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2020 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,15 seconden.