Laatste nieuws
 
 
  Achtergrondartikelen  

Robotic Software Automation heeft alles in zich om de laatste hobbels in het capture proces te elimineren. Data-entry, het verzamelen en verwerken van informatie en data uit een veelvoud aan applicaties en bronnen, wordt overgenomen door een robot. En dat is niets om bang voor te zijn.

Door Teun de Putter


Als we alle trendwatchers mogen geloven staan we aan de vooravond van de vierde industriële revolutie. De stoommachine zorgde voor de eerste industriële revolutie, elektriciteit voor de tweede en de digitale computer voor de derde. Nu zien we dat slimme machines verbonden door het Internet of Things, robotica en andere opkomende technologieën, zoals 3D-printen, nano- en biotechnologie, bestaande economische modellen fundamenteel veranderen. Een van de elementen die hierbij steevast genoemd wordt is de opkomst van robots op de werkvloer. Softwarerobots, wel te verstaan, die vaak terugkerende en handmatige taken van medewerkers overnemen. Ondanks alle vooruitgang en de naderende vierde industriële revolutie hebben organisaties nog altijd te maken met heel veel van dit soort werkzaamheden. De potentie van Robotic Process Automation (RPA), zoals dit vakgebied door de bekende analistenfirma’s wordt genoemd, is dan ook groot.

Waar hebben we het dan over?
Bij terugkerende handmatige taken is het vaak noodzakelijk om van scherm naar scherm te springen. Informatie moet van de ene naar de andere applicatie worden gekopieerd. Externe bronnen moeten worden geraadpleegd waarbij de medewerker voortdurend inlognaam en wachtwoord moet invoeren. Het beeld dat dit oproept is van de medewerker die in zijn bureaustoel op de wieltjes van het ene bureau naar het andere bureau rolt (swivel chair automation) en dat is niet meer van deze tijd. Onderzoek van het Cognizant Center for the Future of Work geeft aan dat organisaties slechts 25 tot 40 procent van hun processen automatiseren. Als gevolg daarvan besteden medewerkers meer dan een vijfde van hun tijd (22%) aan het afhandelen van repeterende en alledaagse, saaie werkzaamheden. Vaak worden verouderde (legacy) systemen als boosdoener aangemerkt. Deze zouden maar moeilijk zijn in te passen in een modern ICT-landschap en kunnen beperkt gekoppeld worden aan (mobiele) applicaties. Tevens wordt gewezen op de complexiteit die het zou vergen om externe informatiebronnen zoals portals te koppelen aan interne systemen en processen. En ten slotte beroepen organisaties zich op de vele uitzonderingen die hun bedrijfsprocessen zouden hebben. Dat zou verder automatiseren lastig maken.
Hoe dan ook, de genoemde taken zijn niet de taken die we onze kenniswerkers willen laten doen. De processen die bestaan uit het verzamelen en invoeren van gegevens moeten en kunnen zo veel mogelijk geautomatiseerd worden. Dat komt de uniformiteit van de processen ten goede, elimineert invoerfouten en vergroot de voorspelbaarheid en transparantie. Logisch dus dat Robotic Process Automation oplossingen aan een opmars bezig zijn en dat leveranciers in het EIM-segment zich erop storten. Het zijn onder andere Pega en Kofax die hun intelligente case management oplossingen vermarkten onder de RPA-vlag. Wat is RPA dan eigenlijk? Een softwareoplossing die veel zo niet alle van de boven beschreven handmatige en voortdurend terugkomende gegevensverwerkende taken kan automatiseren. Denk hierbij aan taken zoals het opzoeken van informatie en vervolgens het kopiëren en plakken ervan. Data stroomt zo automatisch van, naar en tussen backofficesystemen, openbare websites, webportals, legacy applicaties, desktop applicaties (zoals Office toepassingen) en vele andere databronnen. RPA integreert met bestaande technologieën en is op die manier aanvullend aan bestaande, bedrijfskritische systemen. Het capture proces, de slimme verwerking van binnenkomende informatie, krijgt op deze manier een flinke impuls. Data-entry, tot nog toe het kwetsbaarste onderdeel van capture, kan immers geautomatiseerd worden.

Het systeem is zelflerend
In tegenstelling tot Business Process Management is RPA een snelle en zeer effectieve oplossing die geen complexe integratie of wijzigingen in onderliggende systemen vereist. Organisaties kunnen snel profiteren van verbeterde efficiency en kostenbesparingen, voornamelijk door mensen te vervangen door softwarematige robots. Het systeem is zelflerend, dus naarmate de robot meer taken te verwerken krijgt, neemt de productiviteit toe. Dit kan in een tijd waarin arbeidskrachten snel schaarser worden bedrijven snel uit de zorgen helpen. De angst dat RPA zal leiden tot een ontslaggolf onder kantoormedewerkers is niet alleen daarom ongegrond. Wat de software doet is het versnellen van het datacollectie- en verwerkingsproces. Vooralsnog zijn kenniswerkers nodig om een oordeel te vellen of een beslissing te nemen in een zaak. Zeker in functies waarbij interactie met klant of de burger aan de orde is, en er een zekere mate van emotionele intelligentie en cultureel inzicht vereist is, blijft de menselijke inbreng noodzakelijk. Maar het wordt de mens dus wel een stuk makkelijker gemaakt. De tijd die bespaard wordt, kan direct worden besteed aan het verbeteren van de service aan de klant of aan ontwikkeling van nieuwe services.

Onderzoek
Onderzoek van de London School of potentiële return on investment van tussen de 30 en 200 procent kan opleveren - en dat is pas in het eerste jaar. Besparingen op deze schaal zullen moeilijk te weerstaan zijn: vorig jaar ontdekte Deloitte dat terwijl slechts negen procent van de ondervraagde bedrijven RPA had geïmplementeerd, bijna 74 procent van plan was de technologie in de komende 12 maanden te onderzoeken. De geschiedenis leert ons dat mensen, en de bedrijven die we bouwen, opmerkelijk succesvol zijn in de aanpassing aan technologische ontwrichting en het vinden van nieuwe kansen te midden van het wrak van de oude orde. Uit ons onderzoek blijkt inderdaad dat mensen al aan het acclimatiseren zijn op de hybride werkplek: bijna zeven op de tien van onze respondenten verwacht dat de term “personeelsbestand” uiteindelijk zowel menselijke werknemers als intelligente machines zal inkapselen, en 88 procent zegt zich comfortabel te voelen bij het vooruitzicht van werken naast intelligente machines - hoewel ze niet door hen willen worden beheerd, aldus de London School of Economics.

Beeld: Danta Creatieve Communicatie

Plaats op:
Datum: 10 april 2018
Bron: DocumentWereld/ Magazine EIM Professional Capture & Process
Gerelateerde artikelen  
13-04-2018 Nieuws Capture zal nooit meer hetzelfde zijn
13-06-2018 Achtergrondartikelen Van specialist in capturing naar wereldwijd transactienetwerk
18-04-2018 Achtergrondartikelen Hoe houden we grip op alle informatie die de organisatie binnen komt?
30-05-2018 Achtergrondartikelen Toepassingen van Kunstmatige Intelligentie veranderen de wereld!
28-08-2018 Achtergrondartikelen Smartphone als mobiele werkplek en aanjager van de digitale economie
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2018 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,1 seconden.