Laatste nieuws
 
 
  Achtergrondartikelen  
 

200 miljoen documenten per jaar verstuurt AddComm momenteel voor al haar relaties naar de juiste persoon op het juiste moment.  Deze documenten variëren van een persoonlijke sms, een persoonlijk facebookbericht tot een pensioen- of loonoverzicht.  AddComm behoort in Nederland tot de top 5 van bedrijven die actief zijn op het gebied van document logistiek; van printing on demand tot digitaal en fysiek versturen van documenten. ‘Goed beveiligde informatie, effectieve communicatie en kostenbesparend’. Om deze drie zaken draait het in elk project. AddComm doet er alles aan om haar klanten te helpen hun 1 op 1-communicatie met hun relaties nog verder te professionaliseren, met als resultaat een sterk verbeterde performance. AddComm is een Nederlands familiebedrijf dat hard op weg is om binnen nu en 5 jaar Europese marktleider te worden op het gebied van multichannel communicatie.

20 jaar geleden werd AddComm in 1996 opgericht door de directeur/eigenaar Ludolf van der Veen. Via een ‘management buy out’ kocht Van der Veen indertijd een bedrijfsonderdeel van de SMRA (lees: Stichting voor het bijhouden van het ledenbestand van de Hervormde Kerk), waar hij lange tijd verantwoordelijk was voor het printen en mailen van de acceptgiro’s die aan alle leden van de Hervormde Kerk werden toegestuurd. Omdat het printen van deze acceptgiro’s slechts een paar keer per jaar plaatsvond, stonden de machines die hiervoor werden gebruikt vaak stil. Van der Veen besloot daarom op zoek te gaan naar externe partijen voor extra print- en mailopdrachten om de machines in bedrijf te houden. Omdat de SMRA dit niet rekende tot haar kerntaken indertijd, kreeg Van der Veen de gelegenheid geboden om dit print- en mailonderdeel van de organisatie over te nemen en te continueren onder een nieuwe naam. Met een team van 15 medewerkers begon hij indertijd met het conventioneel printen en mailen van documenten voor derden. In de beginjaren kreeg AddComm Direct adressenbestanden van relaties uit de verzekerings- en bankwereld aangeleverd met miljoenen adressen met het verzoek om al die mensen een en dezelfde brief toe te zenden. Nu anno 2016, is AddComm uitgegroeid tot een onderneming met 58 medewerkers, verdeeld over twee vestigingen in Amersfoort (NL) en Marbella (SP). In Marbella is R&D gevestigd en in Amersfoort zit ontwikkeling, productie en verkoop. De huidige directie wordt gevormd door Chris van der Veen (Sales Director), Arne van der Veen (Technical Director) en Leonie van der Veen (Operations Director).

Digitalisering
Sinds de beginjaren van AddComm was Ludolf van der Veen actief lid van de Amerikaanse branchevereniging Xplor. Daar zag hij dat de communicatie naar derden heel snel aan verandering onderhevig was, door de alsmaar oprukkende digitalisering. Dat was voor hem dan ook de reden om daar sterk op in te zetten in zijn eigen organisatie. Zo lanceerde hij in 2000 FinBox. FinBox was toentertijd een gezamenlijk initiatief van de drie grootste Nederlandse banken ING, ABN Amro en Rabobank om consumenten te laten overstappen naar een digitale brievenbus, als alternatief voor de papieren acceptgirokaarten.

Full colour printen
Zo’n 4 jaar later begon AddComm met ‘full colour’ printen, toen nog met toner-apparatuur. Apparatuur waarmee indertijd zo’n 5.000 A4’tjes per uur enkelvoudig konden worden geprint. Hoewel dat voor die tijd al behoorlijk snel was, was dit nog maar het begin van de digitalisering. In de tussentijd groeide de organisatie gestaag door. Een volgende mijlpaal in de geschiedenis van AddComm was de introductie van de DigiAccept in 2004, als alternatief voor de conventionele acceptgirokaart. Bij deze digitale acceptgiro werden de te betalen bedragen en betalingskenmerken reeds van te voren ingevuld, om het betalen voor consumenten nog verder te vereenvoudigen. Naar keuze kon de DigiAccept als QR-code op een brief worden meegeprint, of via FinBox, SMS of e-mail worden verstuurd. Al deze kanalen werden door AddComm stap voor stap aangesloten op hun interne platform DocMinds, zodat ze voor hun klanten de omvangrijke documentstromen voortaan konden ‘multichannelen’. In 2009 lanceerde AddComm de sleutelklare applicatie Web2Connect. Met deze applicatie konden e-mails, brieven en sms-jes worden opgemaakt en was het mogelijk om de inhoud van deze documenten te beheren. Samen met DocMinds, wat toen nog uitsluitend voor intern gebruik was, was dit het begin van workflow-management.

AfvalWijzer-app
Weer enige tijd later voegde AddComm de ‘AfvalWijzer’ toe aan haar assortiment. In eerste instantie werd deze afvalwijzer voor alle huishoudens in Nederland geprint. Met alle kennis die Van der Veen inmiddels had vergaard op het gebied van digitalisering zag hij echter al snel mogelijkheden om deze papieren afvalwijzer om te zetten naar een digitaal product. En niet geheel zonder succes. Inmiddels is de AfvalWijzer-app, die gratis te downloaden is in de app-store, een feit en krijgen consumenten in de Nederlandse markt automatisch een push-bericht als één van de afvalcontainers buiten
moet worden gezet.

Eerste inkjetprinter
In 2011 schrijft AddComm opnieuw geschiedenis. Als eerste in Europa gaan ze aan de slag met inkjetprinten. Klanten als AfterPay en Wehkamp zien meteen de voordelen van deze nieuwe technologie en zetten hier direct op in. In tegenstelling tot de apparatuur die ze daarvoor gebruikten, kon met een inkjetprinter maar liefst 4 maal zo snel worden geprint ofwel 20.000 A4-tjes per uur en bovendien ook nog dubbelzijdig. Voor de printwereld was de komst van de inkjetprinter een ware revolutie. Ze konden immers met deze technologie de diverse documenten nog sneller bij de juiste afzender krijgen. Niet alleen hadden print- en mailbedrijven als AddComm nu een veel grotere capaciteit, ook werd de doorlooptijd in de productie aanzienlijk verkleind. Inmiddels heeft het inkjetprinten een ware vlucht genomen. De opkomst van de zogeheten ‘white paper factory’ is in Europa dan ook niet meer te stuiten. De taak van conventionele drukkerijen in Europa wordt meer en meer overgenomen door print- en mailbedrijven als AddComm. Zij kunnen immers vanaf een blanco vel exact hetzelfde resultaat neerzetten. Of het nu gaat om enveloppen, brieven of flyers. Een ommezwaai in de grafische sector dus.

MyMultiChannel
Digitalisering staat nog steeds hoog in het vaandel bij AddComm. Een mooi voorbeeld daarvan is de nieuwste ontwikkeling, ‘MyMultiChannel’ geheten. MyMultiChannel is een webgeoriënteerde online applicatie voor het inregelen van alle uitgaande communicatie in een organisatie; van e-mail, sms en brieven tot social media (lees: facebook, twitter, linkedin etc.) Met de ontwikkeling van My MultiChannel is AddComm in staat om de hele wereld met elkaar te laten communiceren. AddComm heeft met deze nieuwe applicatie verder geborduurd op het al sinds 2004 bestaande, eveneens in eigen beheer ontwikkelde, DocMinds. Een pakket waarmee AddComm indertijd documentstromen kon faciliteren voor haar klanten. Toen moesten echter nog interfaces worden gebouwd, om de verschillende software-applicaties met elkaar te laten communiceren en dat is nu voortaan overbodig.  

Multichannel communicatie
Multichannel communicatie is de nieuwste trend in de marketing- en communicatiewereld. Meestal wordt echter met deze term bedoeld dat een bepaald document via één of meerdere kanalen naar de juiste afzender wordt verzonden, dat kan zijn via e-mail of sms. In zo’n geval wordt dan een apart bestand gemaakt voor al diegene waar een e-mail adres van bekend is en een apart bestand voor al diegene met sms. Voor AddComm is dit echter geen multichannel communicatie. Multichannel communicatie is namelijk dat 1 op 1 wordt gecommuniceerd met een bepaald persoon via het kanaal dat hij/zij gebruikt. Ter illustratie: er wordt een bericht verzonden naar een meneer X op een bepaald tijdstip per mail. Als zo’n bericht binnen een aantal uren terugkomt, dan genereert MyMultiChannel volautomatisch een ander kanaal waarop dezelfde meneer te bereiken is. En als het bericht dan weer terugkomt, dan zoekt het systeem naar een derde of vierde mogelijkheid. Net zo lang tot het bericht is afgeleverd. En dat zonder tussenkomst van een mens. Zeer efficiënt.

R&D
Jaarlijks investeert AddComm 10% van haar jaaromzet in R&D-activiteiten en ligt de focus sterk op kennismanagement. Zo probeert AddComm haar klanten voortdurend te ‘triggeren’ om nog meer uit hun communicatie te halen. Een illustratief voorbeeld in dit verband is Wehkamp. Een organisatie waarmee AddComm inmiddels jaren zaken doet. Zij versturen op jaarbasis maar liefst 5 miljoen facturen. Door de toenemende focus op digitalisering in de afgelopen jaren is AddComm er bij deze onderneming in geslaagd om voortaan nog maar 20% van hun facturen te printen en de overige 80% gaat digitaal de deur uit. Een besparing voor Wehkamp van maar liefst 5.000 euro porto per dag. En niet alleen postorderbedrijven hebben inmiddels de voordelen van deze nieuwe manier van communiceren onderkend, zo hebben ook banken, verzekeraars, incassobureaus, waterleidingbedrijven en energiemaatschappijen de weg naar AddComm gevonden. En dit is nog maar het begin. Het modulair op te bouwen MyMultiChannel is namelijk inzetbaar bij zowel kleine als grote bedrijven, in alle denkbare sectoren. Met andere woorden met deze online applicatie kan de komende jaren in de wereld het verschil worden gemaakt en daar draait het om.

Plaats op:
Datum: 13 juli 2016
Bron: Addcomm
Gerelateerde artikelen  
29-03-2011 Nieuws Nieuwbouw AddComm in volle gang
25-10-2011 Nieuws AddComm heeft Europese primeur met Xerox/Impika iPrint 75
07-06-2010 Nieuws AddComm is gecertificeerd voor de norm ISO 9001:2008
08-01-2019 Nieuws Nieuw management voor Addcomm
25-01-2011 Nieuws AddComm Group behaalt ISO 27001 certificaat
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,17 seconden.